مركز خريد فروش قيمت پودر پياز و سير ادويه مركز خريد فروش قيمت پودر پياز و سير ادويه .

مركز خريد فروش قيمت پودر پياز و سير ادويه

رفت و برگشت دلار در مرز رواني

روز پنج‌شنبه، دلار به زير مرز ۱۲ هزار توماني بازگشت، ولي دلالان در يك روز نيمه تعطيل توانستند قيمت را يك بار ديگر به بالاي مرز ياد شده ببرند.
دلار رفت و برگشت دلار در مرز رواني
به اين مطلب امتياز دهيد
0%0%

به گزارش سرويس اقتصادي جام نيـوز ،  قيمت دلار كه روز پنج‌شنبه با يك كاهش ۶۰ توماني به بهاي ۱۱ هزار و ۹۵۰ تومان رسيده بود، روز يكشنبه با ۱۰۰ تومان افزايش مواجه شد و روي عدد ۱۲ هزار و ۵۰ توماني قرار گرفت. به‌نظر مي‌رسد امروز مبارزه ديگري در اين مرز قيمتي بين نوسان گيران و بازيگران بازارساز رخ دهد؛ سكه تمام بهار آزادي نيز در دو روز كاري آخر بازار سرنوشتي چون دلار داشت. روز پنج‌شنبه را با افت قيمت به پايان برد، ولي روز يكشنبه به كانالي بازگشت كه در انتهاي هفته گذشته از آن پايين رفته بود. فلز گرانبهاي داخلي در آخرين روز هفته گذشته درحالي ۶۵ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و وارد محدوده ۴ ميليون و ۱۶۰ هزار توماني شد كه پيش از آن ۴ افزايش متوالي را تجربه كرده بود. سكه روز يكشنبه ۵۰ هزار تومان افزايش يافت و با عبور از كانال ۴ ميليون و ۲۰۰ هزار تومان به بهاي ۴ ميليون و ۲۱۰ هزار تومان رسيد.

 

  بازدهي دلار از سكه پيشي گرفت

 با وجود افت قيمت سكه و دلار در روز پنج‌شنبه هر دو دارايي در هفته گذشته بازدهي مثبتي را به ثبت رساندند. در اين ميان سرعت رشد دلار برخلاف دو هفته پيش كمي بيشتر از سكه بود. دلار در هفته‌اي كه گذشت ۸/ ۰ درصد افزايش را به ثبت رساند، حال آنكه بازدهي سكه تنها ۲/ ۰ درصد شد. اين اتفاق در حالي رخ داد كه دو هفته پيش سكه تمام بهار آزادي افزايش ۳/ ۱ درصدي را تجربه كرده بود؛ در آن مقطع زماني بازدهي دلار به تنها ۲/ ۰درصد رسيده بود. فعالان بازار باور داشتند، كاهش قيمت دلار در روز پنج‌شنبه با افزايش عرضه بازيگران بازارساز نسبت مستقيم داشت. به گفته آنها در آخرين روز هفته با اينكه در برابر يكي از صرافي‌هاي منتخب بازارساز صف خريد شكل گرفته بود، اما حجم عرضه ارز به اندازه‌اي بود كه قيمت را به كانال پايين تر عقب برد. از سوي ديگر، برخي ديگر از معامله‌گران باور داشتند در روز انتهايي هفته تقاضاي حواله‌اي در بازار كاهش يافته بود و همين عامل مهمي بود كه فشار را از روي قيمت دلار برداشت. در واقع از نظر فعالان و معامله‌گران دو عامل در روز آخر هفته در افت قيمت دلار نقش داشتند؛ اولي افزايش عرضه ارز توسط بازيگران منتخب بازارساز و دوم كاهش تقاضاي حواله‌اي.

 

برخي از تحليلگران فني باور داشتند كه براي بازارساز اهميت داشت كه نرخ بسته شده هفتگي دلار زير مرز ۱۲ هزار تومان باشد، به همين دليل عرضه خود را بالا برد. به گفته اين دسته پنج‌شنبه دو هفته پيش نيز چنين اتفاقي در بازار ارز رخ داد؛ در آن مقطع در حالي كه قيمت دلار روز چهارشنبه روي عدد ۱۲ هزار و ۱۵۰ تومان بسته شده بود، روز پنج‌شنبه قيمت شاخص ارزي تا عدد ۱۱ هزار و ۸۵۰ تومان عقب‌ رفت. در اين ميان، برخي باور داشتند پنج‌شنبه گذشته كمي تقاضاي نقدي دلار بيشتر از پنج‌شنبه دو هفته پيش بود و همين عامل موجب شد كه افت دلار تنها ۶۰ تومان باشد؛ حال آنكه پنج‌شنبه دو هفته پيش كاهش اين ارز به ۳۰۰ تومان رسيده بود.

 

به‌نظر مي‌رسد يكي از عوامل افزايش تقاضاي نقدي در انتهاي هفته گذشته تعطيلات اخير بود كه سبب ورود مقداري تقاضاي مسافرتي به بازار شده بود. به گفته فعالان، برخي از معامله‌گران نيز كه احساس مي‌كردند بازارساز روز پنج‌شنبه با قدرت وارد بازار مي‌شود، از همان انتهاي روز چهارشنبه فروش‌هاي خود را بالا بردند، عاملي كه موجب شد نرخ بازگشايي بازار در روز ششم هفته در محدوده ۱۱ هزار و ۸۰۰ توماني باشد. در اين شرايط ورود مقداري تقاضاي نقدي موجب شد كه قيمت در ساعات انتهايي روز كمي نسبت به نرخ ابتدايي روز رشد كند؛ در اين ميان، پايين بودن تقاضاي حواله‌اي مانعي بر سر بازگشت دلار به كانال ۱۲ هزار توماني بود.

 

به گفته فعالان، يكي از نشانه‌هاي افت تقاضاي حواله‌اي در روز آخر هفته افت نرخ حواله درهم بود؛ با اين حال، روز يكشنبه نوسان‌گيران از يك روز نيمه تعطيل نهايت بهره را بردند و با معاملات محدود قيمت دلار را به كانال ۱۲ هزار توماني بازگرداندند. در اين روز نرخ حواله درهم نيز برخلاف روز پنج‌شنبه روند افزايشي داشت. نرخ حواله درهم و دلار با يكديگر رابطه مستقيمي دارند و به طور سنتي اين انتظار وجود دارد كه افزايش يكي منجر به رشد ديگري شود.

 

  چرا سرعت رشد سكه كاهش يافت؟

يكي از مهم‌ترين عواملي كه هفته گذشته در برابر رشد بهاي سكه مقاومت مي‌كرد، افت بهاي اونس در بازارهاي جهاني بود. طلاي جهاني در هفته‌اي كه گذشت نتوانست پا را فراتر از محدوده هزارو ۳۲۰ دلاري بگذارد و در انتهاي هفته نيز در نزديكي محدوده هزار و ۳۱۰ دلاري به كار خود پايان داد. در واقع افت بهاي اونس در بازارهاي جهاني هفته گذشته يكي از موانع مهمي بود كه در برابر رشد قيمت سكه قرار داشت. اين در حالي بود كه دو هفته پيش افزايش بهاي اونس يكي از متغيرهاي افزايشي حاضر در بازار سكه بود. به گفته فعالان، تغيير روند بهاي اونس در بازارهاي جهاني يكي از مهم‌ترين عواملي بود كه منجر به كاهش سرعت رشد سكه در هفته گذشته شد. در اين ميان، رفتار معامله‌گران بازار سكه داخلي نيز در هفته گذشته جالب بود. در اين هفته، معامله‌گران تمايل بيشتري به خريدهاي سكه‌هاي كوچك‌تر داشتند. در هفته‌اي كه سكه تمام بهار آزادي تنها ۲ دهم درصد افزايش قيمت را تجربه كرد، نيم سكه ۳/ ۱ درصد افزايش يافت و رشد ربع سكه به بالاي ۳ درصد رسيد. با وجود رشد هفته گذشته، شماري ازمعامله‌گران همچنان باور دارند، قيمت سكه داراي حباب مثبت است و در صورت ورود اخبار مثبت به بازار يا تغيير روند دلار، احتمال كاهش قيمت فلز گرانبهاي داخلي زياد خواهد بود.

 

هفته گذشته تنها متغيري كه به افزايش قيمت سكه كمك كرد، رشد بهاي دلار در بازار داخلي بود. دلار در اولين روز هفته گذشته تا قيمت ۱۱ هزار و ۲۸۰ تومان نيز پايين رفت؛ ولي از روز يكشنبه در مسير افزايشي قدم گذاشت كه تا روز چهارشنبه ادامه پيدا كرد. افت ابتداي هفته بيشتر تحت‌تاثير راه‌اندازي ساز و كار مالي ۳ كشور اروپايي بود. پس از آن بازار با تكيه بر افزايش نرخ حواله درهم، رو به قيمت‌هاي بالاتر گذاشت و سرانجام به بالاي مرز ۱۲ هزار توماني قدم گذاشت.

 

روز پنج‌شنبه دلار پس از ۴ افزايش، كاهش قيمت را تجربه كرد؛ ديروز نيز رئيس‌كل بانك مركزي سيگنال مهمي به بازار داد و عنوان كرد نرخ فعلي به هيچ وجه قيمت ذاتي دلار نيست و براي تعديل آن برنامه داريم. ديروز همتي در يادداشتي اينستاگرامي عنوان كرد: براي بانك مركزي در كنار تقويت ارزش پول ملي، ثبات در بازار و ممانعت از نوسان نيز مهم است؛ ولي اين به آن مفهوم نيست كه از كاهش نرخ ممانعت كنيم يا در پي افزايش آن باشيم. او در بخشي ديگر از يادداشت خود اعلام كرد، من هم معتقدم نرخ فعلي به هيچ وجه قيمت ذاتي دلار نيست و براي تعديل آن برنامه داريم و مطمئن باشيد تمام تلاش خود را مصروف تقويت ارزشپول ملي خواهيم كرد.

دنياي اقتصاد

110


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ساعت: ۰۵:۵۲:۵۰ توسط:123 موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :