مركز خريد فروش قيمت پودر پياز و سير ادويه مركز خريد فروش قيمت پودر پياز و سير ادويه .

مركز خريد فروش قيمت پودر پياز و سير ادويه

امام جمعه بيله سوار: ازدواج كودكان شبيه به جنايت است

امام جمعه بيله سوار در استان اردبيل گفت: شنيده ام برخي از آقايان در سن بالا از مناطق روستايي و حاشيه و خانواده هاي نيازمند و محروم همسر كم سن و سال اختيار مي كنند. به نظر من اين مساله چيزي شبيه به جنايت است. چون اين بچه بدون شك به بلوغ فكري، جسمي و حتي جنسي نرسيده است.

آفتاب‌‌نيوز :
اصغر جدائي امام جمعه بيله سوار اردبيل يكي از مخالفان كودك همسري است و اين پديده را به شدت منع مي كند.
جدائي گفت: هم از نظر عقل و هم فطرت، كودك همسري خوب نيست. امروزه شرايط زمان و مكان تغيير كرده است و بهتر است قوانين نيز در اين باره اصلاح شود. اگر خودمان را جاي اين كودكان بگذاريم، هيچ كدام از ما حاضر به تحمل اين شرايط نخواهد بود.
وي افزود: روايت داريم يكي از زيباترين بناها، بناي خانواده است. تشكيل زندگي و خانواده مديريت مي خواهد. بدون شك اين بچه ها نمي توانند زندگي شان مديريت كنند و از هر زاويه اي به كودك همسري نگاه كنيد با عقل جور درنمي آيد.
جدائي با اشاره به سن ازدواج تاكيد كرد: من چند سال پيش در تلويزيون بحثي درباره ازدواج داشتم. مجري از من پرسيد چه سني براي ازدواج خوب است. من گفتم اصراري به سن ازدواج ندارم. در واقع باور من اين است كه آيا جوان هاي ما وقت ازدواج شان شده است يا خير؟ ممكن است جواني به سن 25 سالگي هم رسيده باشد اما از لحاظ بلوغ فكري شرايط ازدواج را نداشته باشد. چه برسد به فردي كه در كودكي ازدواج مي كند.
* آمار طلاق بالا رفته است

امام جمعه بيله سوار با بيان اينكه ازدواج و تشكيل خانواده، تشكيل يك كانون مقدس است گفت: متاسفانه در جامعه ما آمار طلاق بالا رفته و اين نگران كننده است. گرچه ممكن است عامل طلاق ها فقط كودك همسري نباشد اما طلاق هايي هم به اين دليل رخ داده است. اين افراد به بلوغ فكري نرسيده اند يا ممكن است تحت تاثير مادر و پدر باشند. به همين دليل نمي تواند مستقل عمل كنند. زندگي شان را مديريت كنند و طلاق رخ مي دهد.
وي ادامه داد: زندگي و تشكيل خانواده به همين راحتي نيست. نياز به مديريت دارد. كودك 10 ساله نمي تواند زندگي را مديريت كند. يك بچه دبستاني كه ذهنش خالي از مسائل مختلف است و تجربه خاصي ندارد چگونه مي شود يك زندگي را مديريت كند.
او گفت: هر كاري كه انسان در زندگي انجام مي دهد بايد نسبت به آن مهارت هاي لازم را كسب كند حتي در يك موضوع پيش پا افتاده مثل مسواك زدن نياز به مهارت داريم چه برسد به بحث مهم ازدواج. ازدواج يا هر كار ديگري قاعده و قانون خودش را دارد. چطور يك دختربچه مي تواند تشكيل زندگي بدهد؟
جدايي بيان كرد: من با مدارس فعاليت و همكاري دارم. در دبيرستان هاي دخترانه حضور دارم و مي بينم كه يكسري از دخترها رشد كرده و اهل فكر و مطالعه هستند. شايد اين افراد بتوانند ازدواج كنند و صاحب زندگي شوند اما يك دختر دبستاني هم مي تواند؟ او كه هنوز فرصتي براي رشد نداشته. با اين حال اعتقاد دارم دختران عزيز ما صبور بوده و حتي دوران دبيرستان را هم پشت سر بگذارند و سپس ازدواج كنند. چرا كه هرچقدر پخته تر شوند بهتر است البته نبايد زياد هم تاخير كنند كه نشاط و شادابي شان برود.
وي افزود: من مي بينم بعضي از خانم ها كه در سن كم مثل 18 سالگي ازدواج كرده اند امروز از انتخاب شان ناراضي و پشيمان هستند. به همين دليل گاهي ازدواج در دوران دبيرستان هم مناسب نيست.
* چيزي شبيه به جنايت

امام جمعه بيله سوار اضافه كرد: برخي آقايان در سن بالا از مناطق روستايي و حاشيه و خانواده هاي نيازمند و محروم همسر كم سن و سال اختيار مي كنند،به نظر من اين چيزي شبيه به جنايت است. چون اين بچه صفر كيلومتر است و بدون شك به بلوغ فكري، جسمي و حتي جنسي نرسيده است. خودش در شوك و ابهام پاي سفره عقد مي نشيند و چه از نظر پزشكي و چه از نظر عقلي ازدواج در سن كم درست نيست.
وي افزود: آنهايي كه فكر مي كنند يك دختربچه مي تواند ازدواج كند، خودشان را در شرايط و سن او قرار بدهند. آيا باز هم حاضر به ازدواج هستند؟ دنياي يك دختربچه دنياي متفاوتي است. وقتي من براي افراد كم سن و سال سخنراني مي كنم سعي مي كنم خودم را مطابق با دنياي فكري آنها و كودك كنم تا بتوانم حرفم را به آنها برسانم. هيچ وقت در سخنراني هايم سعي نمي كنم به زور عقايد و حرف هايم را وارد ذهن آنها كنم.
جدائي تاكيد كرد: وقت ازدواج زماني است كه جوان ما به بلوغ فكري، عاطفي، عقلي، اقتصادي و اجتماعي رسيده باشد. بعضي از بچه هاي ما در سن جواني هنوز سلام كردن بلد نيستند. خوب اين فرد كه هنوز آداب معاشرت بلد نيست چطور مي تواند يك زندگي را مديريت كند؟

*موافقان كودك همسري حاضر نيستند، دختر خودشان در اين شرايط ازدواج كند

وي با اشاره به ضرورت بلوغ اقتصادي نيز گفت: واقعا بلوغ اقتصادي در ازدواج بسيار مهم است. به همين دليل يك دختربچه و پسربچه، تازه آن هم اگر دآامدي داشته باشند چطور مي توانند در زندگي مديريت اقتصادي داشته باشند. چطور خرج و مخارج شان را مي توانند كنترل كنند. اين كارها به اين راحتي نيست. ازدواج هاي اين چنيني شبيه جنايت و خشونت است و بعيد مي دانم كسي زيربار برود و قبول كند. حتي بعيد مي دانم افرادي كه با اين موضوع مخالفت مي كنند حاضر شوند، دخترانشان در اين شرايط ازدواج كنند.
جدائي تاكيد كرد: در استان اردبيل طبق آماري كه به دست من رسيده سه مورد كودك همسري داشتيم. البته نمي دانم اين آمار چقدر دقيق است و ازدواج هاي ثبت نشده هم بايد لحاظ كرد. اما طبق آمار ديگري كه اگر آن هم درست باشد، اطلاع پيدا كرده ام كه در كشور 280 هزار ازدواج داشتيم كه 466 مورد آن كودك همسري بوده كه ثبت شده است. با اين حال اين آمارها زياد و نگران كننده است.

* اجتهاد در زمان و مكان
امام جمعه بيله سوار گفت: اصلاح قوانين در بعضي از موارد كه با جامعه كنوني مطابقت ندارد ضروري است. اهل سنت قائل به انسداد احكام دين هستند و از نظر آنان احكام دين بسته شده و ديگر قابل تغيير نيست اما فقه شيعه قائل به انسداد باب علم نيست و اجتهاد در زمان و مكان را مطرح مي كند. يعني مي شود نسبت به شرايط زمان بعضي از احكام را اصلاح كرد.
وي افزود: در دوران گذشته شايد دختران در سن 9 سالگي ازدواج مي كردند اما بدون شك شرايط شان با دختران امروز فرق داشت. رشد يافته بودند. چطور كه حضرت زهرا(س) نيز در 9 سالگي ازدواج كردند اما ايشان بسيار رشد يافته و دست پرورده پيامبر و از لحاظ همه بلوغ ها رشد يافته بودند. اما امروز شما دختر 12 يا 13 ساله اي را مي بيند كه شبيه يك دختر 9 ساله است. جثه اي ريز دارد و اصلا مضحك است كه اين دختربچه بشود عروس خانم يا مادر.

* كودك همسري را اسلام قبول نمي كند

جدائي بيان كرد: خدا مي داند كه اين بچه پس از ازدواج چه زجري مي كشد. او هنوز نياز به مادر و آغوش مادرانه دارد. بايد صداي تپش قلب مادرش را بشوند. نبايد او را از كانون خانواده اش جدا كرد. من امام جمعه كه 49 سال دارم هنوز به وجود مادرم احساس نياز مي كنم. صداي او به من آرامش مي دهد و به محبت مادرم نياز دارد حالا ما چطور مي توانيم يك دختربچه را از كانون خانواده و پدر و مادرش جدا كنيم و اين موضوع را اسلام هم تاييد نمي كند.
وي با اشاره به مخالفت هاي اخير بعضي از نمايندگان مجلس به طرح منع كودك همسري گفت: در مجلس رأي با اكثريت است و درباره اين موضوع من با چند نفر از نماينده ها صحبت كردم. آنها هم مي گفتند ما نيز اين طرح را قبول داريم و نمي دانيم چه افرادي و به چه دليل مخالف اين طرح هستند. بايد براي سن ازدواج محدوديت هايي در نظر بگيريم كه اين موضوع منجر به سوء استفاده هاي جنسي نشود.

*به بازنگري قوانين نياز داريم

امام جمعه بيله سوار تاكيد كرد: اين پديده آسيب اجتماعي است و اگر در اين قانون بازنگري نشود منجر به خشونت جنسي و آسيب هاي جدي به بچه هاي اين سرزمين خواهد شد.
جدائي اضافه كرد: هنوز نتوانسته ام با نماينده هاي مخالف صحبت كنم اما در مقابل صحبت يكي از نماينده هاي مجلس كه گفته بود موافق كودك همسري است چون مادربزرگش در 9 سالگي ازدواج كرده بايد بگويم مادربزرگ ايشان 100 سال پيش ازدواج كرده اند. ما بحث مان اين است كه زمان و مكان تاثير دارد. تمام مشكلاتي كه داريم به خاطر همين ندانستن ها است. اگر بعضي از قوانين مشكل نداشت كه امروز اين همه مشكل نداشتيم. به شدت مشكل تدبير داريم و بايد در اين باره حرف بزنيم، راهكار بينديشيم تا مشكلات يك به يك برطرف شود. متاسفانه ارتباط دولتمردان ما با رسانه كم است و اي كاش اين مصاحبه صدا و سيما هم درباره اين مسائل مهم شفاف سازي كند و صداي مردم را بشنود.
منبع: ايرنا


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ساعت: ۰۶:۲۶:۲۵ توسط:123 موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :