مركز خريد فروش قيمت پودر پياز و سير ادويه مركز خريد فروش قيمت پودر پياز و سير ادويه .

مركز خريد فروش قيمت پودر پياز و سير ادويه

چشم هاي خشك سيستان تر شد

زاهدان- ايرنا- رئيس اداره حفاظت محيط زيست زابل در شمال سيستان وبلوچستان گفت: در پي سرازير شدن آب از سمت افغانستان به ايران و رسيدن آن به هامون صابوري(تالاب بين المللي هامون) چشم هاي خشك سيستان تر شد.

به گزارش ايرنا از روابط عمومي اداره كل حفاظت محيط زيست سيستان و بلوچستان، مهدي سراواني اول روز شنبه اظهار داشت: در پي سرازير شدن آب از سمت افغانستان به ايران و رسيدن آن به هامون صابوري به منظور بررسي معضلات و مشكلات تالاب بين المللي بازديدي از ورودي آب به تالاب، نحوه مديريت آن و استفاده بهينه از آب انجام شد.
وي گفت: در خصوص مديريت آب تالاب به مشاركت همه اقشار مردم نيازمنديم.
رئيس اداره حفاظت محيط زيست زابل نقش تالاب بين المللي هامون در مهار سيلاب ها، مقابله با كانون ريزگردها و نقش پرندگان تالابي در مبارزه بيولوژيك با آفات كشاورزي را بسيار پر اهميت دانست و افزود: كاركردهاي مختلف تالاب و نقش و اهميت آن در زندگي مردم منطقه بر كسي پوشيده نيست و بدون مشاركت جوامع محلي و مردم، حفظ تالاب امكانپذير نخواهد بود.
وي بيان كرد: آنچه باعث برهم خوردن توازن منابع آبي و تغييرات اقليمي شده بهره وري بيش از ظرفيت طبيعت توسط انسان هاست. 
سراواني اول گفت: سياست هاي نادرست كشاورزي بيشترين آسيب را به محيط زيست وارد كرده است.
به گزارش ايرنا سيلاب حاصل از بارندگي ها در كشور افغانستان بامداد امروز/ شنبه/ وارد منطقه سيستان شده است.
منطقه سيستان با پنج شهرستان زابل، زهك، هيرمند، هامون و نيمروز در شمال سيستان و بلوچستان واقع شده و با ولايت نيمروز افغانستان هم مرز است.
رودخانه هيرمند از كوههاي بابايغما از رشته كوههاي هندوكش سرچشمه گرفته و پس از طي بيش از هزار كيلومتر وارد مرز ايران در سيستان مي شود.
آب اين رودخانه از 19 سال پيش تاكنون به سبب قهر طبيعت و برخي عوامل ديگر قطع شده بود و تنها در زمستان برخي سالها سيلاب هاي جزئي ناشي از بارندگي ها به صورت دشتمال از داخل افغانستان وارد سيستان مي شد كه مدت زمان جريان آب بسيار كوتاه بود و به تالاب بين المللي هامون نمي رسيد.
سيلاب رودخانه هيرمند خارج از كنترل كشور همسايه است و به عنوان حق آبه سيستان محسوب نمي شود.
تالاب بين المللي هامون يكي از تالاب هاي مهم دنيا و بزرگترين درياچه آب شيرين در سراسر فلات ايران محسوب مي شود كه با مساحتي حدود پنج هزار و 700 كيلومتر مربع و دامنه عمقي 1 تا 5 متر در زمان پرآبي در منطقه سيستان واقع در ناحيه كويري و بياباني شرق كشور قرار دارد.
اين تالاب از سه بخش به نام هاي هامون پوزك در شمال شرقي، هامون صابوري در شمال و هامون هيرمند در غرب و جنوب غربي سيستان تشكيل شده است. بخش وسيعي از هامون پوزك و قسمت عمده هامون صابري در خاك افغانستان و بقيه هامون ها در خاك ايران قرار دارد.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ساعت: ۰۶:۲۰:۱۶ توسط:123 موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :